dr n. hum. Milena Wawrzyniak Kostrowicka

 

 PL

Typ temperamentu pacjenta a zasady komunikacji z nim 

 


słowa kluczowe:

temperament, komunikacja z klientem w sytuacji trudnej


streszczenie:

Szanowni Państwo,

tym artykułem rozpoczynamy nowy cykl, traktujący o niuansach komunikacji z pacjentami. Państwo jako pracownicy gabinetów stomatologicznych jesteście niejednokrotnie postawieni w trudnej komunikacyjnie sytuacji. Pacjent może przedstawiać różne zachowania – od lękliwych po agresywne. W moich artykułach pragnę przybliżyć przyczyny specyficznych postaw pacjentów oraz przedstawić sposoby reagowania na nie. W pierwszej publikacji omówię wpływ, jaki ma typ temperamentu pacjenta na sposób komunikacji z nim. W kolejnych artykułach opisywała będę zasady komunikacji w sytuacji przyjmowania i wyrażania krytyki czy pochwały. Jeden z artykułów prezentował będzie możliwe formy odmowy. Poruszę także temat typologii pacjentów oraz sposobów na komunikację z każdym z typów. Zachęcam Państwa do lektury.

Sposób funkcjonowania człowieka, a tym samym formy nawiązywania kontaktu z drugą osobą w dużej mierze zależą od typu temperamentu. W artykule przedstawiam cztery typy temperamentów i trudności, które mogą wynikać w kontakcie interpersonalnym z pacjentem reprezentującym jeden z owych typów. Artykuł ten ma na celu przedstawienie przyczyn specyficznych zachowań pacjentów, co ma pomóc w lepszej komunikacji z nimi.

 


GB

Constructive communication with patient Type of the patient's temperament and the rules of communication with him


key words:

temperament, communication with the client in a difficult situation


summary:

The way of human functioning, and thus forms of making contact with another person, to a large extent depends on the type of temperament. In the article I present four types of temperaments and difficulties that may arise in interpersonal contact with a patient representing one of these types. This article is intended to present specific reasons for the behaviour of patients, thus helping in better communication with them.