A. Surdacka, M. Pryliński

 

 PL

Nowe spojrzenie na rolę higienistki stomatologicznej w aspekcie kształcenia studentów Higieny Dentystycznej Poznańskiego Uniwersytetu Medycznego


słowa kluczowe:

higienistka stomatologiczna, kształcenie, promocja zdrowia jamy ustnej, ogólna opieka zdrowotna, aspiracje zawodowe


streszczenie:

Zadania nałożone na higienę dentystyczną prowadzą do powstania zawodu higienistki stomatologicznej o zupełnie innym charakterze niż dotychczas, cechującego się większą odpowiedzialnością i mającego wielką przyszłość. W nowoczesnym ujęciu, podkreśla się historyczną rolę, jaką pełnić będzie higienistka stomatologiczna jako „specjalista zapobiegania chorobom jamy ustnej”.
W pracy przedstawiono opinie studentów Specjalności Higiena Dentystyczna Poznańskiego Uniwersytetu medycznego im. K. Marcinkowskiego odnośnie decyzji o podjęciu i kontynuowaniu wybranego przez nich kierunku studiów, aspektów przyszłego wykonywania zawodu i miejsca zatrudnienia. Uzyskane w anonimowych badaniach ankietowych wyniki wykazały, że oceniana grupa studentów ma pozytywny stosunek do wybranego przez siebie zawodu, wykazuje dobrą orientację, co do możliwości i perspektyw rozwoju a także zamierza zdobywać dalsze stopnie edukacji. Niepokojąca jest deklaracja większości badanych o planach poszukiwania zatrudnienia poza granicami kraju.


GB

 

Dental Hygienist in Dental Hygiene Teaching Programme at Poznań University Of Medical Sciences – A New Perspective


key words:

dental hygienist , education, oral health promotion, general health care, professional aspirations


summary:

The challenges that the field of dental hygiene faces have resulted in the need for redefining the role of a dental hygienist, thus significantly changing its character by increasing the range of responsibilities and offering new and attractive perspectives. Contemporary approach emphasizes the new role of a dental hygienist as a medical professional – a specialist in prophylaxis of stomatological and dental diseases.
This paper presents opinions of dental hygiene students at Poznań University of Medical Sciences regarding their decision to choose and pursue this field of study and various aspects of future employment and further education and training. The results obtained through anonymous questionnaires revealed students’ positive attitude to the chosen profession, good knowledge of professional development perspectives and their intention to continue study at postgraduate level. It may, however, be considered disturbing that most of the students declared their readiness to search employment abroad.