Anna Spyrka, redaktor naczelna |
Od redakcji |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Drodzy Czytelnicy, Już po raz drugi witam Państwa na łamach kwartalnika „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna”. W dniu 21 kwietnia 2006 odbyło się w Warszawie spotkanie grupy ekspertów opiniujących projekt ustawy o doskonaleniu zawodowym z urzędnikiem Ministerstwa Zdrowia. Każdy z nas powinien umieć udzielić pierwszej pomocy. Chociaż ostre stany zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym zdarzają się stosunkowo rzadko, to jednak podstawowa wiedza z tego zakresu, sprzęt oraz leki są niezbędne, aby ratować zdrowie i życie naszych pacjentów. W artykule „Stany zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym” przedstawiamy schematy postępowania resuscytacyjnego i wybranych jednostek chorobowych. Profesjonalne usuwanie złogów nazębnych to zabieg profilaktyczny, estetyczny jak i leczniczy. W artykule „Rola higienistki stomatologicznej w profilaktyce i leczeniu chorób przyzębia” dr Agnieszka Pawlik omawia program profesjonalnej higieny jamy ustnej, prezentuje metody usuwania złogów, wykorzystywany sprzęt i narzędzia oraz zagrożenia wynikające z niewłaściwie wykonanego zabiegu. Według autorki najbardziej funkcjonalnie jest, gdy usuwanie złogów przeprowadzane jest wraz z instruktażem higieny, przez higienistki stomatologiczne, na osobnym, przeznaczonym do higienizacji stanowisku pracy. Autorzy artykułu „Metody leczenia próchnicy cementu korzeniowego” prezentują aktualne koncepcje leczenia, dokonując przeglądu wybranych metod profilaktycznych i leczniczych z uwzględnieniem technik tradycyjnych i nowoczesnych opierających się na zjawisku remineralizacji. Kontynuujemy cykl artykułów z zakresu ergonomii pracy w stomatologii ogólnej. Tym razem dr Marek Bladowski zajął się narządem wzroku. Ponieważ komputer jest coraz częściej wykorzystywanym urządzeniem, również w gabinecie stomatologicznym dr Zbigniew Jóźwiak w artykule „Praca przy komputerze” przedstawia krok po kroku sposób stworzenia poprawnego stanowiska pracy z komputerem, zwracając szczególną uwagę na oświetlenie, meble i wyposażenie oraz pozycję ciała podczas pracy. Jak powinien zachowywać się pracownik rozmawiający z pacjentem przez telefon? Jak przygotować się do profesjonalnego odbierania telefonów? - w artykule „Telefon jako narzędzie komunikacji na odległość” radzi dr Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska. Zapraszam do lektury numeru oraz na imprezy organizowane pod patronatem Wydawnictwa As Media. Z poważaniem, Anna Spyrka, redaktor naczelna |
|
|
key words: |
|
summary: |
|