IMG 1380

Anna Spyrka, redaktor naczelna

 

 PL

Wstęp


słowa kluczowe:

 


streszczenie:

Drodzy Czytelnicy,

Ponownie witam, na łamach kwartalnika „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna” i zapraszam do lektury numeru.

Ostatnio informowałam Państwa o spotkaniu grupy ekspertów opiniujących projekt ustawy o doskonaleniu zawodowym, uwzględniający oczywiście zawody asystentka i higienistka stomatologiczna. Pisaliśmy także o tym, że w myśl dostosowywania przepisów do norm unijnych osoby niewykwalifikowane, czyli bez dokumentu uprawniającego do wykonywania określonego zawodu, po wejściu w życie ustawy nie będą mogły pracować przy pacjencie.

Pod koniec lipca doczekaliśmy się Projektu Ustawy o niektórych zawodach medycznych, który został opublikowany na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia (mz.gov.pl) i został poddany tzw. publicznej dyskusji. Termin zgłaszania uwag do Projektu upływa 31 sierpnia 2006 r. zachęcam zatem Państwa do zapoznania się z tekstem Projektu Ustawy i włączenia się do dyskusji na ten temat. Wybrane fragmenty Projektu oraz stanowisko Danuty Karczmarskiej, Prezes Polskiego Towarzystwa Asystentek i Higienistek Stomatologicznych prezentujemy w dziale „Wokół prawa”.

Z racji zbliżającego się 10. Zjazdu Polskiego Towarzystwa Ortodontycznego i udziału redakcji „Asystentki i Higienistki Stomatologicznej” w tej imprezie, sporo miejsca poświęciliśmy roli personelu pomocniczego w gabinecie ortodontycznym. Równocześnie zapraszamy na kursy dla asystentek i higienistek towarzyszące temu wydarzeniu. Lek. stom. Mariusz Wilk omawiając rolę i zadania asystentki stomatologicznej we współczesnym gabinecie ortodontycznym uwzględnił podział personelu na konkretne stanowiska oraz określił ich specyficzne kompetencje. Dr Piotr Skomro przedstawił z kolei rady i informacje, jakich powinna udzielać higienistka stomatologiczna małym pacjentom i ich rodzicom.

Kontynuujemy cykl artykułów „Stany zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym”. Tym razem autorzy omówili takie sytuacje i jednostki chorobowe jak: zadławienie, omdlenie, padaczka, tężyczka i cukrzyca.

W gabinecie często mammy do czynienia z dziećmi Jak z nimi postępować? Jak zdobyć zaufanie małego pacjenta? Jak nie zrazić go do wizyt u dentysty? Lek. stom. Monika Meissner omawia „Wpływ rozwoju emocjonalnego na zachowanie dziecka w gabinecie”.

Pacjent rzetelny, emocjonalny, zamknięty, posłuszny, roszczeniowy – jak ich rozpoznać? „Jak komunikować się z pacjentem stomatologicznym” radzi lek. dent. Jarosław Matuszak. Autor przedstawia zadania i możliwości personelu średniego, radzi jak wybrnąć z kłopotliwych sytuacji podczas relacji z pacjentem oraz charakteryzuje różne typy pacjentów.

Z życzeniami miłej wakacyjnej lektury


GB

 


key words:

 


summary: