Anna Spyrka, redaktor naczelna |
Wstęp |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Drodzy Czytelnicy, Ponownie witam, na łamach kwartalnika „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna” i zapraszam do lektury numeru. Ostatnio informowałam Państwa o spotkaniu grupy ekspertów opiniujących projekt ustawy o doskonaleniu zawodowym, uwzględniający oczywiście zawody asystentka i higienistka stomatologiczna. Pisaliśmy także o tym, że w myśl dostosowywania przepisów do norm unijnych osoby niewykwalifikowane, czyli bez dokumentu uprawniającego do wykonywania określonego zawodu, po wejściu w życie ustawy nie będą mogły pracować przy pacjencie. Pod koniec lipca doczekaliśmy się Projektu Ustawy o niektórych zawodach medycznych, który został opublikowany na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia (mz.gov.pl) i został poddany tzw. publicznej dyskusji. Termin zgłaszania uwag do Projektu upływa 31 sierpnia 2006 r. zachęcam zatem Państwa do zapoznania się z tekstem Projektu Ustawy i włączenia się do dyskusji na ten temat. Wybrane fragmenty Projektu oraz stanowisko Danuty Karczmarskiej, Prezes Polskiego Towarzystwa Asystentek i Higienistek Stomatologicznych prezentujemy w dziale „Wokół prawa”. Z racji zbliżającego się 10. Zjazdu Polskiego Towarzystwa Ortodontycznego i udziału redakcji „Asystentki i Higienistki Stomatologicznej” w tej imprezie, sporo miejsca poświęciliśmy roli personelu pomocniczego w gabinecie ortodontycznym. Równocześnie zapraszamy na kursy dla asystentek i higienistek towarzyszące temu wydarzeniu. Lek. stom. Mariusz Wilk omawiając rolę i zadania asystentki stomatologicznej we współczesnym gabinecie ortodontycznym uwzględnił podział personelu na konkretne stanowiska oraz określił ich specyficzne kompetencje. Dr Piotr Skomro przedstawił z kolei rady i informacje, jakich powinna udzielać higienistka stomatologiczna małym pacjentom i ich rodzicom. Kontynuujemy cykl artykułów „Stany zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym”. Tym razem autorzy omówili takie sytuacje i jednostki chorobowe jak: zadławienie, omdlenie, padaczka, tężyczka i cukrzyca. W gabinecie często mammy do czynienia z dziećmi Jak z nimi postępować? Jak zdobyć zaufanie małego pacjenta? Jak nie zrazić go do wizyt u dentysty? Lek. stom. Monika Meissner omawia „Wpływ rozwoju emocjonalnego na zachowanie dziecka w gabinecie”. Pacjent rzetelny, emocjonalny, zamknięty, posłuszny, roszczeniowy – jak ich rozpoznać? „Jak komunikować się z pacjentem stomatologicznym” radzi lek. dent. Jarosław Matuszak. Autor przedstawia zadania i możliwości personelu średniego, radzi jak wybrnąć z kłopotliwych sytuacji podczas relacji z pacjentem oraz charakteryzuje różne typy pacjentów. Z życzeniami miłej wakacyjnej lektury |
|
|
key words: |
|
summary: |
|