SPRAWOZDANIE
ASYST HIG STOMATOL
Tom/Volume 9; Numer/Number 2 (34), 2014: 104-106

ISSN 1895-6920

Pełna wersja artykułu

Paulina Radoma 1,A,B, Bartoszj Liweń2,D,E
¹ lic.hig.dent. Clinical Expert, Koordynator Edukacyjnego Programu Szkolnego Instytutu Blend-a-med Oral-B
² Katedra i Klinika Stomatologii Dziecięcej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, kierownik: prof. dr hab. Maria Borysewicz – Lewicka

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F – Literature Search, G - Funds Collection

Received: 20.12.2013. Accepted: 20.01.2014. Published: 10.04.2014

Prawa autorskie przeniesione na Wydawnictwo AS MEDIA

 

 PL

Stomatologiczna edukacja dzieci w wieku przedszkolnym - doświadczenia własne 


słowa kluczowe:

edukacja stomatologiczna, higiena jamy ustnej, zachowania prozdrowotne

 


streszczenie:

Zachowanie prawidłowej higieny jamy ustnej jest kluczem do utrzymania zdrowych zębów i zdrowego przyzębia. Prawidłowe oczyszczanie powierzchni zębowych powinno być nawykiem wdrożonym dzieciom przez rodziców, lecz często jest to obowiązek zaniedbywany i lekceważony. Na środowisku medycznym spoczywa odpowiedzialność za edukację w zakresie zachowania prawidłowej higieny jamy ustnej przy użyciu wszystkich dostępnych na rynku preparatów i przyborów. W oparciu o Instytut Blend-a-med Oral-B w przedszkolach na terenie województwa wielkopolskiego zorganizowano szereg spotkań z przedszkolakami, których celem była edukacja stomatologiczna. Udział w nich wzięli lekarze dentyści oraz słuchaczki Medycznego Studium Zawodowego im. PCK w Poznaniu kierunków: Higienistka Stomatologiczna i Asystentka Stomatologiczna. Głównym założeniem współdziałania lekarzy stomatologów, szkół medycznych i Instytutu Blend-a-med Oral-B jest połączenie wiedzy kadry medycznej z możliwościami firmy w promocji zdrowia jamy ustnej. Przy użyciu odpowiednich pomocy dydaktycznych oraz wykorzystaniu wskazań metodycznych udało się przygotować spotkania edukacyjne dotyczące higieny jamy ustnej. Pierwsze spotkanie odbyło się w Swarzędzu w przedszkolu Tęczowy Port. Zadaniem edukatorów było uświadomienie funkcji jaką pełnią zęby w organizmie człowieka. Za pomocą gier i zabaw opisano dzieciom rolę jaką pełnią zęby, a także zasady racjonalnego odżywiania. Następnym punktem spotkania było omówienie sposobów pielęgnacji jamy ustnej. Drugie spotkanie miało miejsce w przedszkolu im. Janka Wędrowniczka w Szamotułach, a następnie w przedszkolu Poznańskie Koziołki na terenie Poznania. Działalność edukacyjna łącząca w sobie wiedzę i zaangażowanie w kierunku szerzenia zachowań prozdrowotnych jest właściwą drogą promocji zdrowia jamy ustnej i przyczynia się do opanowania choroby próchnicowej już u małych dzieci.


GB

Dental education of preschool children – own experiences 


key words:

dental education, oral hygiene, pro-health behaviours 


summary:

Maintaining proper oral hygiene is the key to preserving healthy teeth and periodontitis. Correct cleaning of tooth surfaces should be a habit that parents form in their children. However this obligation is often neglected and ignored. And so, it is the medical community that needs to assume responsibility for teaching children proper oral hygiene using all commercially available preparations and utensils. With the support of the Blend-a-med Oral-B Insitute, a series of meetings with pre-schoolers was organised in the Wielkopolskie Province, the purpose of which was providing dental education. The meetings were attended by dentists and students of the PCK Medical Vocational School in Poznan who studied to become Registered Dental Hygienists and Dental Assistants. The main goal of cooperation between dentists, medical schools and the Blend-a-med Oral-B Institute is to combine the knowledge of medical personnel with the company’s leverage in the promotion of oral health. Using suitable teaching aids and based on methodological guidelines, it was possible to organise educational meetings concerning oral hygiene. The first meeting took place in Swarzędz at the Tęczowy Port preschool. The task of the educators was to make children aware of the function the their teeth perform in the human body. By getting involved in all sorts of games and activities, the children became aware of the role played by the teeth, but also of the principles of rational nutrition. The following point of the meeting was the discussion of methods of oral care. Subsequent workshops took place at the Janek Wędrowniczek preschool in Szamotuły and then at at Poznańskie Koziołki preschool in Poznań. The educational activity based on combining knowledge and commitment that aims at spreading pro-health behaviours is the right way to promote oral health and it contributes to the control of dental caries already in young children.