IMG 1380

Anna Spyrka, redaktor naczelna 

 

 PL


Wstęp 

 


słowa kluczowe:

 


streszczenie:

Szanowni Państwo!

Minął rok od pierwszego wydania kwartalnika „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna”. Cieszę się niezmiernie, że tytuł ten zyskał grono stałych Czytelników, które nieustannie się powiększa. Mam nadzieję, że tematyka zawarta w tym i kolejnych numerach sprosta Państwa oczekiwaniom. Niemniej czekamy na propozycje tematów, które powinniśmy zdaniem Państwa zaprezentować na łamach tego periodyku. Zapraszamy także do publikacji na stronach „Asystentki i Higienistki Stomatologicznej”. Może zechcą się Państwo podzielić z innymi swoimi doświadczeniami, a także spostrzeżeniami dotyczącymi tego zawodu. Tymczasem zapraszam do lektury niniejszego numeru.

Jak skutecznie zabezpieczyć zarówno pacjenta jak i personel medyczny przed poważnymi i ciężkimi chorobami? Autorzy artykułu „Przygotowanie instrumentarium i sali oraz stanowiska zabiegowego w chirurgii stomatologicznej – rola instrumentariuszki” prezentują procedury oraz podstawowe narzędzia do zabiegów w chirurgii stomatologicznej, a także metody zapobiegające zakażeniom w gabinecie.
Wzrost długości życia, spowodował zwiększenie liczby osób korzystających z odbudowy protetycznej utraconego uzębienia, a tym samym nasilił się problem występowania stomatopatii protetycznych. Jak twierdzą autorzy artykułu „Profilaktyka stomatopatii protetycznych” głównym zadaniem higienistki stomatologicznej powinno być tzw. wychowanie kliniczne pacjenta, czyli bardzo szczegółowy instruktaż dotyczący zasad higieny i użytkowania protez oraz przekonanie pacjenta o konieczności zgłaszania się na okresowe protetyczne wizyty kontrolne.

Pomimo nielicznych wad lakowanie bruzd jest zabiegiem potrzebnym i skutecznie chroniącym przed próchnicą, a dowodzi tego praca „Profilaktyka próchnicy poprzez lakowanie bruzd z wykorzystaniem aparatury diagnostycznej oraz fizykalnej wg badań własnych”.

Jak istotne są poprawne relacje pomiędzy lekarzem, asystą, higienistką i pacjentem nie trzeba chyba nikogo przekonywać. W artykule „Komunikacja zespołu w gabinecie stomatologicznym” zostały opisane metody współpracy i komunikowania się zespołu stomatologicznego. Okazuje się, że te z pozoru proste procedury postępowania są niezwykle ważne do osiągnięcia sukcesu podczas terapii.
Jak powinien zachowywać się pracownik rozmawiający z pacjentem przez telefon? Kontynuujemy cykl „Telefon jako narzędzie komunikacji na odległość”. Tym razem autorka podjęła próbę wskazania zasad, jakimi należy się kierować w trakcie rozmów telefonicznych, by – w kulturalny sposób – zachęcić lub zniechęcić rozmówcę do kontaktów z gabinetem.

Higienistka stomatologiczna dla dobrego wykonywania swojego zawodu, umiejętności i przestrzegania wielu zasad, powinna dbać również o sprawność manualną (zręczność dłoni) i ogólną całego ciała. Uczennice II roku Wydziału Higieny Stomatologicznej Medycznej Szkoły Policealnej nr 3 w Warszawie, prezentują ćwiczenia, które wyrabiają zręczność rąk oraz ćwiczenia, które wzmacniają układ mięśniowo-kostny. Te ćwiczenia rozwijają siłę i precyzję działania rąk, dobrą kondycję ramion, pleców oraz mięśni i stawów, obciążonych podczas przyjmowania pacjentów. Zachęcam zatem do zapoznania się z prezentacją „Trochę gimnastyki - profilaktyki dla higienistki” oraz do wdrożenia zawartych tam propozycji poprawy kondycji.

Z najlepszymi życzeniami

Anna Spyrka redaktor naczelna 


GB

 


key words:

 


summary: