Dorocki S., Żądło J.

ART DENT, Tom/Volume 13; Numer/Number 2(56)/2015: 127-131

E-ISSN  2392-2818   ID ART 2015/2/127

ISSN 2081-4798 

Pobierz pełną wersję artykułu

 

VARIA

Sławomir Dorocki1,A,C,D,E,F,G, Jarosław Żądło2,A,B,D,E,F,G

1Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
2trener biznesu, konsultant zarzÄ…dzania i certyfikowany doradca finansowy

Authors’ Contribution: A - Study Design, B - Data Collection, C - Statistical Analysis, D - Data Interpretation, E - Manuscript Preparation, F - Literature Search, G - Funds Collection

Received:30.03.2015. Accepted: 22.04.2015.  Published: 19.05.2015

 

 PL


Ograniczenia rozwoju przedsiÄ™biorczoÅ›ci branży stomatologicznej w Polsce w Å›wietle badaÅ„ ankietowych


słowa kluczowe:

ekonomia, przedsiębiorczość, samozatrudnienie, start up, stomatologia, szkolenia, usługi medyczne, zarządzanie


streszczenie:

WstÄ™p: WspółczeÅ›nie w Polsce zauważalna jest tendencja staÅ‚ego wzrostu wielkoÅ›ci rynku stomatologicznego. RosnÄ…ca zamożność Polaków oraz ich zainteresowanie nowymi usÅ‚ugami stomatologicznymi (np. stomatologiÄ… estetycznÄ… i implantologiÄ…) wpÅ‚ywajÄ… na wzrost koniunktury na prywatnym rynku stomatologicznym. Jednakże obserwuje siÄ™, że znaczÄ…ca część dentystów nie podejmuje staraÅ„ zmierzajÄ…cych do zainicjowania samodzielnej aktywnoÅ›ci przedsiÄ™biorczej. W artykule podjÄ™to zatem próbÄ™ odpowiedzi na pytanie, jakie ograniczenia i bariery wedÅ‚ug dentystów sÄ… głównym powodem ich biernoÅ›ci w aspekcie samozatrudnienia. MateriaÅ‚ i metody: W przeprowadzonej analizie wykorzystano wyniki wÅ‚asnych badaÅ„ ankietowych oraz wywiadów pogłębionych, przeprowadzonych na grupie sześćdziesiÄ™ciu lekarzy stomatologów. Wyniki: W wyniku przeprowadzonych rozmów i ankiet okreÅ›lono dwie główne bariery ograniczajÄ…ce rozwój prywatnego rynku usÅ‚ug stomatologicznych w Polsce. PierwszÄ… jest brak praktycznej wiedzy proceduralnej i organizacyjnej dotyczÄ…cej zakÅ‚adania i prowadzenia wÅ‚asnej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. DrugÄ… wykazanÄ… w toku badaÅ„ barierÄ… w rozwoju rynku stomatologicznego w Polsce jest wysoki koszt zaÅ‚ożenia tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci i zwiÄ…zane z niÄ… skomplikowane wymogi prawno-proceduralne. W tekÅ›cie poddano analizie oferty szkoleniowe skierowane do osób zamierzajÄ…cych zaÅ‚ożyć wÅ‚asne gabinety, jak i prowadzÄ…cych wÅ‚asnÄ… dziaÅ‚alność. Dokonano również analizy możliwoÅ›ci obniżenia kosztów zwiÄ…zanych z uruchomieniem wÅ‚asnego gabinetu stomatologicznego. Wnioski: Należy zatem wskazać, że głównÄ… barierÄ… w rozwoju prywatnych usÅ‚ug stomatologicznych w Polsce jest brak wiedzy z zakresu zakÅ‚adania i prowadzenia wÅ‚asnej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej.


GB

The limitations on the entrepreneurial development in Polish stomatology in the light of survey research


key words:

economics, entrepreneurship, self-employment, start ups, dentistry, training, medical services, management


summary:

Introduction: In contemporary Poland, the dental practice market is observed to be on a steady increase. Private dental practices thrive as Poles get not only wealthier and wealthier but also more interested in modern dental services (such as aesthetic zaÅ‚ożedentistry or implantology). Nevertheless, a significant percentage of stomatologists do not take actions aimed at starting their own business. This article attempts to address the issue of limitations and obstacles to which dentists point in order to explain their inactivity in seeking self-employment. Material and methods: The analysis performed was based on the authors’ survey research and in-depth interviews conducted in the group of sixty stomatologists. Results: As a result of the survey and interviews, two main obstacles standing in the way of the development in private dental practice market in Poland have been identified. One of them is insufficient practical knowledge on procedural and organisational aspect of starting one’s own business. The second limitation imposed upon the dental market development is related to inevitable high expenses of starting the practice and complicated legal and procedural requirements. The article analyses available training courses for dentists who intend to open their own practices or those already running a business. What is more, it scrutinises the possibility of lowering the expenses related to staring a dental practice. Conclusions: What has to be emphasised is the fact that the main obstacle for the development of private dental practices in Poland is the lack of knowledge on starting and running a business.